那天我閒晃到信義誠品音樂館,就順便去檢查fun.的CD是不是上架了。然後看看我發現了什麼?

IMG_2695  

瞄準。發射! 也上架了!!! 哈哈哈

 
我跟大多數人一樣,從Some Nights才開始認識fun. (or from We Are Young),但愈聽就愈不了解:為什麼有種嗑藥、重度上癮感?愈聽就想聽愈多? 於是,開始對Some Nights專輯有戒斷症狀時,我去找了Aim and Ignite。
 
Aim and Ignite是fun.的第一張專輯,如果你喜歡Some Nights裡的一些出乎意料、相當音樂劇的特點,那麼去聽聽看Aim and Ignite。同樣是輕快的旋律、音樂性十足、憤世嫉俗的歌詞,A&I 聽起來比較小清新、比較不 POP..... 在同樣聽過無數遍之後,我很難說比較喜歡Some Nights或是Aim and Ignite,兩張都很好聽!!! 有幾首歌如 The Gambler, Be Calm等是我認為Nate Ruess最好的幾首作詞作品。
 
從Aim and Ignite中也可以看到Nate Ruess在The Format時代的影子,不過那是後話了。今天先來介紹 Be Calm。
 
我很喜歡這首歌中從很淡定的安靜中描述內心的瘋狂、最後狂野地和自己的瘋狂對抗、不認輸的戲劇張力。誰不曾遇到一些想抓狂崩潰的事情呢?如果要我列出十個為什麼要聽這首歌的原因,其中一個就是: 萬一你快抓狂的時候,可以唱唱副歌安定神經: Be calm, be calm, ..... :) 
 
 
 
"Be Calm" 冷靜

As I walk through the streets of my new city
my back feeling much better, I suppose
I've reclaimed the use of my imagination
for better or for worse, I've yet to know, but I
 
在我的新城市街上閒晃
覺得背好像沒那麼痛了
重新找回我的想像力
但這是好是壞,我還不知道
 
always knew you'd be the one to understand me,
I guess that's why it took so long to get things right.
Suddenly I'm lost
On my street  On my block
  
但我一直知道你是最懂我的人
大概因為這樣,這麼久了我還不能平復
突然  我迷路了
在我的街   我的這一區

Oh why, Oh why
Oh why haven't you been there for me?
Can't you see, I'm losing my mind this time?
This time I think it's for real, I can see

喔  為什麼  為什麼
為什麼你不替我想?
難道你不知道我已經抓狂了嗎?
這次是真的,我可以感覺到

All the tree tops turning red
The beggars near bodegas grin at me
I think they want something
I close my eyes, I tell myself to breathe

所有的樹頂都變成紅色
酒窖附近的乞丐們對我微笑
我猜他們想從我身上要點什麼
我閉上眼睛  告訴自己要呼吸

and be calm.
Be calm.
I know you feel like you are breaking down.
I know that it gets so hard sometimes.
Be calm.

然後  冷靜
冷靜
我知道你覺得自己快要崩潰了
有時候真的很辛苦
冷靜

I'm scared that everyone is out to get me.
"These days before you speak to me you pause."
"I always see you looking out your window."
"After all, you lost your band, you left your mom.
Now every single crack every penny that I pass,
says I should either leave or pick it up
But with every single buck I've made
I'm saddled with bad luck that came

我怕每個人都來找我麻煩
"最近你跟我說話前都要停頓一下"  (這句的確是他女友唱的)
"你老是盯著窗子發楞" 
"畢竟,你的團解散了、又離開了你媽"
就連路上經過的裂縫、銅板
都要我決定   是要走開還是撿起來
但就算我賺了點錢
最後還是要擔起噩運連連

the moment I was baptized
or when I found out one day I'm gonna die
if only I could find my people or my place in life
and when they came a'carolin'
so loud, so bright, the theremin
will lead us to a chorus
where we'll all rejoice and sing a song that goes:
 
我受洗的那一刻
或是哪天我發現我將死去的那一刻
若我能找到真心的朋友或領悟生命的意義
當他們前來唱頌歌
那麼高聲響亮
然後特雷門琴聲奏到副歌  我們歡欣一起唱:

Oh be calm.
Be calm.
I know you feel like you are breaking down.
I know that it gets so hard sometimes,
Be calm.
Take it from me, I've been there a thousand times.
You hate your pulse because it thinks you're still alive
and everything's wrong
It just gets so hard sometimes
Be calm.

冷靜
冷靜
我知道你覺得自己快要崩潰了
有時候真的很辛苦
冷靜
相信我,我有很多這樣的經驗
你恨自己的脈搏 因為它覺得你還活著
但一切都不對了
有時候就是真的很辛苦
冷靜
 
I don't remember much that night,
Just walking, thinking fondly of you
Thinking how the worst is yet to come
When from that street corner came a song
And I can't remember the man, the panhandler or his melody.
The words exchanged had far exceeded any change I'd given thee.

我不太記得那個晚上
只是走著,認真地想著你
想著最糟的還沒發生
街角傳來一首歌
我不記得唱歌的人,那個乞丐或他的旋律
但我和他之間的交流  遠超過我要你做的改變

Oh be calm, be calm.
I know you feel like you are breaking down.
Oh I know that it gets so hard sometimes,
Be calm.
Take it from me, I've been there a thousand times.
You hate your pulse because it still thinks you're alive
and everything's wrong
It just gets so hard sometimes
Be calm, be calm.
 
喔~冷靜,冷靜
我知道你覺得自己快要崩潰
喔我知道有時候真的很辛苦
冷靜
相信我,我有很多這樣的經驗
你恨自己的脈搏 因為它覺得你還活著
但一切都不對了
有時候就是真的很辛苦
冷靜
 
附贈一個有趣的現場演唱版本
arrow
arrow

    小梨 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()